Symtom vid vitaminbrist

Här är några symtom vid vitamin- och mineralbrist.

A:
Viktig för ögon, hud och slemhinnor. Ögats adaptionsförmåga minskar vid A-vitaminbrist, vi får sämre mörkerseende och även sämre normalseende. beta-karoten hydroseras i tarmen till A-vitamin och när A-vitamin oxideras bildas retinal som har betydelse för näthinnans funktion.

B1: Finns ett 20-tal olika, de finns i ständigt aktiva vävnader som exempelvis lever, njurar, hjärta, hjärna, nerver. De flesta B-vitaminer ingår i enzymer som behövs för cellens energiomsättning. Svår brist kan leda till nervsjukdom Beriberi och lättare till myrkrypningar, stickningar i armar o ben, hudproblem, påverkan på matsmältningsapparaten och nervsystemet och blodkropparna vid bristsymtom.

B2: Viktig för hud, hår, naglar, brister ger muskelsvaghet och svårläkt hud

B3: vid brist trötthet, psykiska besvär, oro, retlighet och ringningar i öronen, viktig vitamin för personer med tinnitus

B6: viktig för våra hormoner och nerver, brister kan ge hudförändringar, håravfall, darrningar och muskelsvaghet, brist hos personer med Parkinson o MS

B12: tas upp i tunntarmens sista del tillsammans med intrinsic faktor, saknas denna faktor uppkommer perniciös anemi (blodbrist), en sjukdom som är ofta ärftlig. Vid exempelvis Crohns sjukdom kan detta tarmavsnitt vara infekterat eller bortopererat. Vid B12 brist får man ofta kramper i underbenen, samma symtom vid magnesiumbrist även trötthet, psoriasis, reumatiska sjukdomar och muskelförtvining.

Folsyra: behövs för att bilda DNA och RNA, brist ger samma symtom som B12-brist (anemi)

Pantotensyra: behövs för hud, hår och hormoner, brist kan ge eksem och grått hår

C-vitamin: Oxideras lika lätt som E-vitamin, behövs för hud och slemhinnor, svår vitaminbrist ger skörbjugg (blödningar i slemhinnor och muskler), C-vitamin behövs för att bilda kollagen och cellsubstans i blodkärlets väggar. C-vitamin är en antioxidant som skyddar fettlösliga vitaminer mot att oxidera (härskna).Stärker blodkärl, hud, tänder, skelett o immunförsvaret o sårläkning. Även viktig för järnupptaget i blodet.Vattenlöslig vitamin som ger antioxidant skydd i de delar av cellen som består av vatten.

D-vitamin: bildas ur kolesterol. Provitaminerna koncentreras i huden där de av solens ultravioletta strålar omvandlas till D-vitamin. Därför störst brist vid mörk årstid och mycket vistelse inomhus. Stimulerar resorptionen av kalcium och fosfat i tarmkanalen, brist påverkar skelettet och tänderna. Vid överdosering av D-vitamin ökar kalcium och fosfatkoncentrationen i blodet och avsätts där och i njurarna.

E-vitamin: oxideras lätt och skyddar därför andra ämnen från oxidation, antioxidant, vid brist påverkan på hormoner och risk för sterilitet

K-vitamin: viktig för blodets koagulation (bilda fibrinogen för att blodet ska levra sig vid sårläkning), bildas i tjocktarmens flora (k-vitaminbildande kolibakterier) och lagras länge i kroppen. Får tillsättas när tjocktarmen är bortopererad som vid exempelvis ulcerös kolit eller tjocktarmscancer

Järn: behövs för att bilda hemoglobin, det röda färgämnet i blodet som behövs för att transportera vårt syre i blodet, brist ger trötthet, rastlöshet, yrsel, blodbrist, sämre immunförsvar, andningsbesvär och infektioner, lagras i lever, mjälte och benmärg

Mangan: antioxidant, för omsättning av kolhydrater och fetter, brist ger utslag, illamående, sämre hårväxt, impotens, minskat vid epilepsi

Zink: antioxidant, behövs för sårläkning, immunförsvaret, hormoner, hud, hår, brist ger acne, mjäll, allergi, psoriasis och för tidigt åldrande. Zinkbrist Wilson´s sjukdom, koppar upplagras i vävnaderna

Jod: behövs för ämnesomsättningen och hormonet thyroxin, som bildas i sköldkörteln och som styr energiomsättningen , för lite minskar och för mycket ökar omsättningen. För lite leder till ödem och för mycket till Basedowska sjukan, (kroppens verkningsgrad sjunker, blekhet, darrighet och utstående ögon). Det finns thyroxinhämmande ämnen i födan (korsblommiga växter som kål innehåller sådana ämnen)

Krom: påverkar omsättningen av blodsocker, fettsyror och kolesterol, brist ger blodsockerförlust och förhöjda kolesterolvärde (blodfetter)

Koppar: en antioxidant som förstörs av socker eller zink,mer risk att få för mycket på grund av vår försurad miljö, men ingår i proteinerna i blodplasman och påverkar omsättningen av järn och syre

Selen: en antioxidant som är bra tillsammans med E-vitamin, ett skydd mot fria radikaler och tungmetaller, behövs för hjärtmuskeln

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

24.01 | 15:30

Kanonfin sida. Bra upplägg. Välstrukturerad, fin design, lättläst, informationsrik. A Masterpiece helt enkelt. Man mår bättre ju längre man tittar. Grattis!

...
06.12 | 03:07
Dinlivscoach har mottagit 3
12.10 | 15:29
Vetenskap har mottagit 4
07.09 | 02:53
Vitaminbrist har mottagit 8
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS